FAQ Lucy voor ondernemers

Gewijzigd op Di, 14 Okt om 2:38 PM

Op deze pagina behandelen we onderstaande vragen: 


Kunnen facturen in bulk worden betaald?

  • Met het abonnement Lucy Business Pro kan je facturen bundelen tot één SEPA verzamelbestand. Dit bestand kan je aanleveren bij de bank voor verwerking. 

Kan ik een factuur in vreemde valuta opmaken?

  • Momenteel is het in Lucy niet mogelijk om een factuur in vreemde valuta op te maken

Kan ik een QR code op mijn verkoopfactuur plaatsen?

  • Ja, je kunt een QR-code op je verkoopfactuur plaatsen. Nadat je de factuur finaliseert en verstuurt, zal Lucy automatisch een QR-code op de factuur genereren.

Hoe kan ik een negatieve factuurlijn toevoegen?

  • Je kan geen negatieve factuurlijn toevoegen. Als alternatief kan je een artikel met een negatief bedrag aanmaken en toevoegen aan de factuur. We werken aan een oplossing.

Hoe kan ik de factuurnummering aanpassen? 

  • Als je de factuurnummering wilt aanpassen, kun je via de instellingen van verkoopfacturen een nieuwe periode aanmaken met de gewenste nummering. Zodra een factuur is aangemaakt, kan de nummering niet meer worden gewijzigd. 

Hoe kan ik een verkoopfactuur naar meerdere e-mailadressen verzenden? 

  • Het is in Lucy (nog) niet mogelijk om een factuur naar meerdere e-mailadressen uit te sturen. 


Mijn documenten komen via Lucy niet door in mijn boekhoudpakket. Wat is hier een mogelijke oorzaak van?

  • Indien er een integratie werd gelegd tussen Lucy en het boekhoudpakket, maar de documenten niet binnenkomen, kan dit mogelijks veroorzaakt worden doordat de documentsoort in Lucy niet werd bepaald. Of de documentsoort al dan niet werd herkend, kan je zien aan onderstaand icoon. Voor aankoopfacturen zal dit een symbool met pijl naar onder geven, voor verkoopfacturen een pijl naar boven. Indien dit icoon er niet staat zal je zelf de documentsoort nog dienen in te geven om de factuur te laten doorstromen naar het boekhoudpakket.



Waar kan ik mijn Lucy e-mailadres terugvinden?

  • Je Lucy inbox heeft een eigen e-mailadres dat je kan terugvinden via "Documenten" > "Boekhouding" > "Documenten doorsturen vanuit je mailbox". 



Kan mijn accountant alle documenten zien die ik onder "Bedrijfsdocumenten" heb staan?

  • De documenten die onder "Bedrijfsdocumenten" staan zijn niet allemaal zichtbaar voor jouw accountant. Het doel van deze optie is om ervoor te zorgen dat je Lucy als portaal kan gebruiken om ook bedrijfskundige documenten op één cloud te plaatsen. Dit is enkel toegankelijk voor jou als ondernemer. 

Documenten die je in de kluis zet, zijn wel raadpleegbaar voor jou en je accountant. 


Hoe lang heb ik recht op een gratis Trial versie?

  • Bij de opstart van Lucy heb je vier weken gratis toegang tot alle functionaliteiten.


Kan ik een foutief document verwijderen?

  • Indien het document in je inbox reeds werd verzonden naar je boekhoudpakket (status "Verzonden"), is het niet meer mogelijk deze te verwijderen in Lucy. De documenten met status inbox kan je wel nog verwijderen vanuit je "Inbox". Dit doe je door te klikken op de onderstaande drie puntjes en vervolgens te kiezen voor "Verwijderen".



In mijn inbox van "Te betalen aan leveranciers" staan ook verkoopfacturen. Hoe komt dit?

  • We begrijpen dat dit voor verwarring kan zorgen, maar dit is hoe de Lucy inbox werkt. Hier staan zowel jouw aankoopfacturen als verkoopfacturen. 




Kan ik een eerder verstuurde factuur opnieuw via Peppol versturen?

  • Momenteel is het in Lucy niet mogelijk om een factuur die eerder via mail of via Peppol is verstuurd, opnieuw via Peppol te versturen. 


Is self-billing via Peppol mogelijk met Lucy?

  • De specificaties voor self-billing via Peppol zijn pas recentelijk afgerond. Hierdoor is het momenteel nog niet mogelijk om self-billing via Peppol in Lucy uit te voeren. We zijn echter al bezig met de ontwikkeling van deze functionaliteit.
    Hoewel de exacte datum van activatie nog niet is bepaald, kunnen we je geruststellen dat deze mogelijkheid zeker voor de deadline van 1 januari 2026 beschikbaar zal zijn.


Hoe voeg ik een gestructureerde mededeling toe aan mijn factuur ?

  • In de verkoopinstellingen vind je een sectie genaamd 'Betalingskenmerk type'. Hier kun je aangeven of je een gestructureerde mededeling op je factuur wilt toevoegen. De gestructureerde mededeling wordt automatisch gegenereerd. Je hebt ook de optie om als betalingskenmerk de factuurnummer te tonen of een vrije tekst te gebruiken. 


Kan ik mijn verkoopfacturen in Lucy uploaden en verzenden via het Peppol-netwerk?

  • Lucy kan geen verkoopfacturen versturen via het Peppol-netwerk als deze zijn opgemaakt in een extern pakket. Alleen de verkoopfacturen die binnen het Lucy-platform zijn aangemaakt, kunnen via Peppol worden verzonden. Het is niet in lijn met Lucy's visie om facturen in pdf-formaat om te zetten naar UBL of om facturen in xml-formaat aan te passen, aangezien dit proces foutgevoelig kan zijn.


Kan ik een verkoopfactuur in Lucy verwijderen?

  • Nee, alleen conceptfacturen kunnen nog verwijderd worden vanuit de Facturatie tegel. Verkoopfacturen die zijn gefinaliseerd en naar de klant zijn verzonden, kunnen niet meer worden verwijderd.


Waarom verschijnt het betalingskenmerk en factuurnummer niet op mijn factuur?

  • Wanneer je een verkoopfactuur in Lucy opmaakt, wordt het gekozen betalingskenmerk en factuurnummer pas zichtbaar zodra je de factuur hebt gefinaliseerd en naar je klant hebt verzonden. In de conceptfactuur of het voorbeeldscherm zal het betalingskenmerk en factuurnummer nog niet worden weergegeven.

Hoe wijzig ik de betaalmethode voor mijn Lucy facturen?

  • Als je de bankrekening wilt wijzigen waarmee je Lucy-facturen worden betaald, moet je eerst downgraden naar de Lucy Inbox. Deze downgrade gaat in op de eerste dag van de volgende maand. Vanaf dat moment kun je je betaalmethode aanpassen en opnieuw het gewenste plan kiezen.  

Biedt Lucy de mogelijkheid om mijn bank te koppelen?

  • Op dit moment kun je je bank nog niet koppelen aan je Lucy-accountant. 


Wat is de Peppol access point van Lucy?

  • Lucy maakt gebruik van Storecove als Peppol access point om haar gebruikers een efficiënte en betrouwbare oplossing voor elektronische facturatie te bieden.

Hoe wijzig ik het e-mailadres van mijn Lucy-account?

  • Op dit moment kun je het e-mailadres waarmee je inlogt op jouw Lucy-omgeving niet zelf veranderen. Neem hiervoor contact op met de Lucy Support.

 Krijg ik een bericht of melding bij inkomende Peppol-facturen?

  • Momenteel kan Lucy je geen meldingen sturen als je aankoopfacturen via Peppol in je Lucy inbox ontvangt. Je accountant kan echter wel via hun portaal jouw persoonlijke e-mailadres instellen om deze facturen automatisch door te sturen. Hierdoor ontvang je een e-mail op je persoonlijke e-mailadres met de factuur als PDF-bijlage.

Hoe kan ik een factuur finaliseren en naar een particuliere klant verzenden die geen e-mailadres heeft?

  • Als je factuur niet via Peppol naar de klant hoeft te worden gestuurd en de klant geen e-mailadres heeft, kun je je eigen e-mailadres gebruiken om de factuur te finaliseren. Zo ontvang je de factuur in je eigen mailbox, waarna je deze kunt afdrukken. Overweeg eventueel een gratis Gmail-account aan te maken als je deze e-mails niet in je persoonlijke inbox wilt ontvangen.

Is het mogelijk om in Lucy meerdere bedrijven aan één account toe te voegen?

  • Als je meerdere bedrijven wilt toevoegen aan één account via de Selfonboarding, moet je elk bedrijf eerst registreren met een uniek e-mailadres. Nadat je de bedrijven in Lucy hebt geregistreerd, kun je contact opnemen met Lucy Support om alle bedrijven aan het gewenste e-mailadres of account te koppelen. Dit proces kun je momenteel niet zelf uitvoeren. Echter, je accountant kan meteen alle bedrijven aan éénzelfde account toevoegen als zij de dossiers voor je aanmaken

Hoe kan ik mijn plan opnieuw activeren nadat ik het heb geannuleerd?

  • Als je je plan hebt geannuleerd, verlies je aan het einde van de maand toegang tot je Lucy-omgeving en kun je niet zelfstandig een plan opnieuw activeren. Om je account weer te activeren, neem contact op met Support voor verdere assistentie.

Hoe stel ik tweestapsverificatie (2FA) in op mijn account?

  • Op dit moment is het niet mogelijk om 2FA in te stellen in Lucy. Als beveiligingsmaatregel word je na 15 minuten van inactiviteit automatisch afgemeld. We zijn echter bezig met het ontwikkelen van een duurzame oplossing voor de toekomst. 


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren