Facturatie - Instellingen

Gewijzigd op Di, 14 Okt om 4:13 PM

Het maken van verkoopfacturen is mogelijk vanaf het abonnement Lucy Facturatie


Op dit moment kunnen facturen in Lucy alleen in het Nederlands, Frans en Engels worden opgesteld. Om een factuur in de juiste taal te maken, is het belangrijk om de correcte taal van de klant in te vullen wanneer de klant wordt aangemaakt.


Ter voorbereiding kan je de volgende stappen volgen: 



Eenmaal alles is ingesteld, kan je beginnen met het maken van facturen. Meer informatie hierover kan je op deze pagina terugvinden: Verkoopfactuur maken in Lucy.


Op deze pagina worden de instellingen toegelicht. Je vindt de instellingen onder het tabblad "Facturatie" bij "Facturen".



In de instellingen kan je een logo uploaden en meerdere bankrekeningnummers instellen die zichtbaar zullen zijn op je verkoopfacturen. 



Belangrijk: Gebruik de tag [IBAN#] in je e-mailsjabloon om bankrekeningnummers automatisch te laten verschijnen volgens je instellingen.




Je kan het standaard btw% en standaard vervaldatum instellen. Ook kan je hier aanvullende informatie voor in de voettekst instellen waaronder de website, e-mail en telefoonnummer. Momenteel wordt de aanvullende informatie voor de voettekst enkel getoond in sjabloon 1.


Bij het onderdeel 'Betalingskenmerk type' kan je aanduiden of je een gestructureerde mededeling wil toevoegen op je factuur. 



De factuurnummering moet worden ingesteld voordat de eerste factuur wordt aangemaakt. Nadat de eerste factuur is gemaakt, kan de nummering niet meer worden aangepast.  

Als je de factuurnummering wilt wijzigen, kun je een nieuwe periode toevoegen met de gewenste nummering. Het is hierbij belangrijk om de juiste factuurdatum aan je factuur te geven, zodat de correcte factuurnummering wordt toegepast.

Je kan een prefix maar één keer instellen, zoals het kalenderjaar of een aangepaste tekst, en een zelfgekozen startnummer. Dit startnummer wordt automatisch verhoogd bij het aanmaken van nieuwe facturen. Bij de start van het nieuwe boekjaar kan je de nummering opnieuw laten starten zoals gewenst. 



Je kan ook de nummering voor offertes instellen. Ook hier kan deze niet meer worden aangepast nadat een eerste offerte is aangemaakt en kan je met periodes werken om de nummerin te wijzigen of bij de start van het nieuwe boekjaar. 



Belangrijk: De einddatum van je huidige periode kan niet op een datum in het verleden worden gezet. Daarnaast mag de startdatum van je nieuwe periode niet in het verleden liggen of overlappen met een vorige periode. 


Je kan je algemene voorwaarden uploaden als een PDF-bestand, zodat deze als bijlage met de factuur kunnen worden meegestuurd.  

Onder het e-mailsjabloon kan je je eigen e-mailadres invullen waarop je klanten kunnen antwoorden. Daarnaast kan je de tekst van de e-mail aanpassen en extra informatie toevoegen voor de verkoopfacturen, verkoop creditnota's, herinneringen en offertes. De e-mail die verstuurd wordt naar de klant wordt verstuurd in de taal van de klant. De e-mail die naar de klant wordt verzonden, wordt verstuurd in de taal van de klant.



Je kan automatische herinneringen naar je klanten versturen door deze optie in te schakelen en in te stellen na hoeveel dagen de herinnering moet worden verstuurd . Hierbij is het belangrijk om zelf de betaalstatus van de facturen correct te zetten. 



Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren